sobota, 27 stycznia 2024

Spitfire Mk I and II, a little about the design and my models / Spitfire Mk I i II, trochę o konstrukcji i moich modelach

 

First, something about the plane!

 

The Supermarine Spitfire first flew on March 5, 1936. In 1937, production of the Spitfire Mk I serial version began. It was based on the prototype machine. The wing structure was strengthened, the fuel supply was increased and the flap angle was modified. The drive was a Rolls-Royce Merlin II engine with a power of 1,030 HP and a two-bladed wooden propeller. 



Two variations of the Mk I version were produced due to the two types of wings used. The Mk IA variant had A-type wings that allowed the machine to be armed with 8 7.7 mm Browning machine guns with a reserve of 300 rounds per km. The Mk IB variant had a B wing type, with armament of 2 20 mm cannons (60 rounds of ammunition per gun) and 4 7.7 mm guns (350 rounds per km). A total of 1,566 Spitfire Mk I aircraft were produced.

In 1940, the Mk II version appeared, powered by a twelve-cylinder V-piston Merlin XII engine. The engine is equipped with a mechanical compressor with boost pressure regulation with a power of 1,175 HP. The Spitfire Mk II was equipped with a three-blade variable pitch propeller of the de Havilland or Rotol type. Thanks to this, the maximum speed of the machine increased by 28 km/h and the climbing speed also increased. Depending on the design of the wing and the armament installed in it, two versions were produced: A and B.

And now about the models!

As I already had planes from one Polish fighter squadron, it was time for another one. 303 Squadron had a squadron code consisting of the letters RF.

Brak opisu.

Brak opisu. 

 Individual planes received the numbers, along with serial numbers:

A - P7962
C - P7786
R - P8361
Brak opisu.
M - P8079
J  - P8085

T - P8346

 
Brak opisu.

In my opinion, these are not the prettiest models and maybe one day they will be "updated", but currently they occupy a significant place in my air force.

From the next entry, I will slightly change the publication method and the thread about aircraft units, models and structures will be placed in a shortened form in one post. Additionally, there will be a workshop thread and, as usual, the decal thread will remain :)

 

Na początek coś o samolocie!

Supermarine Spitfire został oblatany w dniu 5 marca 1936 roku. W 1937 przystąpiono do produkcji wersji seryjnej Spitfire Mk I. Bazowała ona ma maszynie prototypowej. Wzmocniono w niej konstrukcję skrzydła, zwiększono zapas paliwa oraz zmodyfikowano kąt wychylenia klap. Napęd stanowił silnik Rolls-Royce Merlin II o mocy 1030 KM oraz dwułopatowe drewniane śmigło. 


Wytwarzano dwie odmiany wersji Mk I ze względu na dwa typy stosowanych skrzydeł. Odmiana Mk IA miała skrzydła typu A które pozwalały na uzbrojenie maszyny w 8 karabinów maszynowych Browning 7,7 mm z zapasem 300 pocisków na km. Odmianę Mk IB miała typ skrzydła B, w której uzbrojenie stanowiło 2 działka 20 mm (zapas 60 sztuk amunicji na działko) i 4 karabiny 7,7 mm (zapas 350 sztuk na km). Ogółem wyprodukowano 1566 samolotów Spitfire Mk I. 

 W 1940 pojawiła się wersja Mk II napędzana dwunastocylindrowym widlastym silnikiem tłokowym Merlin XII. Silnik wyposażono w mechaniczną sprężarkę (kompresor) z regulacją ciśnienia doładowania o mocy 1175 KM. Spitfire'a Mk II wyposażono w trójłopatowe śmigło o zmiennym skoku typu de Havilland lub Rotol. Dzięki temu prędkość maksymalna maszyny wzrosła o 28 km/h, wzrosła również prędkość wznoszenia. Zależnie od konstrukcji płata i zamontowanego w nim uzbrojenia wytwarzano dwie odmiany: A i B.


A teraz o modelach!

Brak opisu.

Jako, że już miałem samoloty z jednego polskiego dywizjonu myśliwskiego, przyszedł czas i na drugi. 303 dywizjon posiadał kod dywizjonowy składający się z liter RF.

Jako wyróżnik polskiego dywizjony pod kabiną pilota malowano polską "szachownicę", po za tym samoloty tej wersji nie posiadały żadnych dodatkowych, indywidualnych malowań.

Poszczególne samoloty otrzymały natomiast numery, wraz z numerami seryjnymi:

A - P7962
C - P7786
J  - P8085
M - P8079
R - P8361
T - P8346
Brak opisu.

Nie są to moim zdaniem modele najładniejsze i może kiedyś przejdą "aktualizację", lecz obecnie zajmują istotnie miejsce w moich siłach powietrznych.

 

Od następnego wpisu trochę zmienię metodą publikacji i wątek o jednostkach, modelach i konstrukcji samolotów będę umieszczał w formie skróconej w jedym poście. Dodatkowo wpadnie wątek warsztatowy no i tradycyjnie pozostanie wątek kalkomanii :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz